Ahlan Wa Sahlan!

Salam Alaik.. Welcome to my page.. Where my mind takes off

Sunday, October 17, 2010

Bicara Tentang Hati

Sejenak saya fikir kembali tentang REMAJA, perasaan ingin disayangi sungguh membuak-buak.... Banyak lagu-lagu yg ditulis dan dinyanyikan di radio dan TV tentang cinta.. Secara amnya cinta ni adalah Fitrah Allah S.W.T kpd manusia... Biasalah, remaja dan percintaan adalah perkara yg dah sinonim dengan kehidupan seharian.. Dan dalam percintaan mesti ada konfliknya, dalam percintaan mesti ada "clash"..

Jujurnya saya juga ada perasaan cinta, jika rasa ingin dicintai dan mahu mencintai itu tidak ada nescaya saya menipu... teringat zaman kecil saya, kecik-kecik da suka kat orang.. padahal baru darjah satu.. tapi masa tu cinta yg tidak menyakitkan.. sekadar perasaan kanak-kanak yg cuma suka melihat sahaja.... semakin saya dewasa.. semakin mengenal erti cinta.. Perasaan ingin dimiliki menjadi seolah-olah tidak keruan... Dan ketika itu, hati ini dibisik oleh syaitan-syaitan... Oh tidak... tewas! seringkali tewas dalam bertarung dengan syaitan kerana hati itu dicemari.. nafsu mengalahkan iman..... Tapi cinta tidak kemana... selagi Syariat belum menghalalkan, tidak ada apa yg kita mampu lakukan... nak kahwin? cukup ke syarat? oh.. tidak....

Tiba saat, "CLASH"...... Oh... SAKITNYA HATIIII!!!! Frust menonggeng... atau mungkin kegagalan nak "tackle" atas sbb2 tertentu.... Perghhh... Down gilaaa.... Hati oh hati.... masa ni la si lelaki hilang jantannya dan si wanita bertindak gila... tak makan, nangis tak henti, ada jugak yg sanggup nak bunuh diri.. Ya-Allah... Jauhkanlah aku dari perbuatan yg dibenci Ya-Allah!!! Hati oh hati.. Kau kadangkala OBSES dengan cinta... mudah benar kalah... jangan hati jangan...

Kalau camtu, cinta ni nak cinta sape eh? nak kapel asek break je... sedih je manjang...
Haa.. itu yg kita nak tahu.. Ingat lagu nasyid masa kat SMKTJ dulu...

Cinta, kepada Allah,

Cinta Rasul, Cinta Ibu bapa

Cinta, Kepada Ummah

Cinta Kepada, Kecermelangan

Mari, Kita Semua,

Cinta, Lima Perkara

Hati ini selalu dipujuk untuk ini... tapi tak nak pulak! haih.. hati oh hati... sedarlah.. jangan diikutkan nafsu itu.. sedangkan 5 perkara ini membawa kepada kebahagiaan.. "Ah, cinta ni tak best!""bukan orang panggil kita sayang!" "bukan boleh ajak tgk wayang n main suap-suap!"..
hati oooh hati, bukan itu yg bawa kebahagiaan.. tak salah nak semua-semua tu.. tapi tunggu yg halal... Nak jadi orang mu'min?

Allah kan ada berfirman: dan mereka yang menjaga kemaluannya. Kecuali isteri-isteri mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka tidak tercela.
(Al-Mu'minun 5&6)

Allah maha adil.. ada cara betul dan ada cara salah... bertenang la hati... satu hari nanti dapat punya... jangan gopoh.. jangan kalah dengan nafsu.. nafsu ni sengaje nak kenakan kita, dia kan kawan Syaitan.. haih.. ingat, pemuda yg beriman Allah sayang tau.. siapa kata takde yg sayang? Nak nabi sayang kat kita? haa... ada pernah dengar lagu yg dinyanyikan kumpulan Mawaddah. lagu Ikhwanku... dalam lagu tu ada dikatakan bahawa rasulullah bersabda(ada hadith dia, tak pasti sohih ke x) tapi nak jadikan pedoman la eh:


Rindu oh rindunya aku pada mereka,

ya rindunya aku pada mereka,

Wahai Abu Bakr, tidakkah kamu juga,

Merindukan mereka,

Sedangkan mereka sangat merindukan diri kamu

Kerana kamu, sahabatku

Nanti nak cari hadith bkenaan ni.. tapi nak disampaikan, Rasulullah merindui umatnya! tak ke gitu? rugi tak balas rindu Rasulullah tu... untung banyak woh! haa... Hati oh hati, sayang lah ibu bapa wahai hati... Rasulullah pon da tegaskan dalam Hadithnya.. yg popular dengan lagu Yusuf Islam tu... Selepas Allah dan Rasulullah? Ibu! Ibu! IBU! kemudian Ayah.. sebab ibu yg jaga kita dari kecik sampai besar... kita buat hal macam-macam.. ade ibu mintak clash? xde kan? kalo awek tu.. sadaqallahul azim la jawabnye kan? Ayah, memang kekadang ayah ni, dia x cakap sangat dia sayang kat kita.. lagi-lagi kalau anak laki.. memang payah laaaa... tapi Ayah sayang kita... sayang sangat-sangat.. Makan minum kita ayah yg kerja susah-susah.. ayah kalau x kerja, susah hati fikirkan anak dan isteri.. ada ayah yang sanggup kerja siang malam untuk anak.. kalau pernah tengok video Motivasi dengan golongan bapa, kita dapat tgk ayah pon dapat kalahkan ego dan luahkan sayang pada anak.. punya susah sampai kena buat mcm2.. sbb laki ni ada ego.. hakikat di lubuk hati mmg sayang tau!

Habistu? Ummat boleh buat apa kat kita? Ini yg nak kita faham.. Allah adil kan? What goes around comes back around kan? haa.. kalau kita Sayang ummat, buat baik dengan kawan, jiran, saudara dan even orang awam sekalipun, ummat akan sayang kat kita.. mungkin kita tak sedar.. tapi bila kita banyak bantu orang, Insya-Allah.. bila kita hadapi kesusahan, orang akan bantu kita... mudah difahami kan? tapi bersyarat! mesti Ikhlas la! :)

Orang yg cintakan kecermelangan kan orang yang menuntut ilmu.. Kecermelangan boleh buktikan sayang ke? boleh! Siapa yang menuntut ilmu, Allah mudahkan jalan ke syurga! haa.. senang je.. pastu makhluk-makhluk dalam air dan di langit Doakan kat orang yg menuntut Ilmu! wah... makhluk2 lain pun sayang kat kita!!

dah tu? kenapa tak mau tanamkan cinta kita kat 5 perkara ni? cinta wanita tu satu hari akan tiba.. doalah Kat Allah.. insya-Allah dapat... skrg slalu je sedih-sedih, fail becinta x habis-habis.. Dah.. La Tahzan! InnAllaha Ma'ana !

Panjang lagi perjalanan kamu hai hati! dah.. kuat! Kuat! KUAT!! yaaa!!! hehe

3 comments:

  1. cne r klau kte brcnte???kte ny rmai pmnt....kte encem,macho.kacak...cne ek....hahaha

    ReplyDelete
  2. smua nya kte tgk dr luaran...
    yg pentin tarbiah islamiyyah yg mbentuk keluarga islam yg pentin skli...kdg2 laki nk pmpuan yg pndai msak la,bijak,cantik,ank org kaya...itu la..ini la...tp x smua laki la kowt...tp bila pmpuan tnye...bleyh jd imam x..ade yg kte fatihah x hapai lg....ade yg kte xpentin pon...asalkn cinta....ohhh ma pleasure....hrp2...korg2 dpt suami isteri yg solehah...mbwa ke biah yg muqorrib illah....ameenn

    ReplyDelete